כאשר מתפרסם מכרז, רבים מהעסקים בישראל לא מודעים לכך בכלל מאחר שלא יודעים כיצד לאתר מכרז. עסק שרוצה לזכות במכרז צריך להכיר את הליך המכרז ואיפה בכלל מוצאים מכרזים. על איתור מכרז נרחיב במאמר הבא.
איתור מכרז- מהו מכרז?
מכרז הוא הליך מאורגן בו גופים ציבוריים וגופים פרטיים פונים לקבלת הצעות פוטנציאליות לרכישת מוצר או שירות מסוים. לדוגמא, כאשר משרד ממשלתי לדוגמא, ירצה לשפץ את המבנה, ייערך מכרז שיפוצים בו יפנו לקבלני שיפוצים לקבלת הצעת מחיר עבור העבודה הנדרשת. ההצעה המתאימה ביותר מבחינת איכות, דרישות ומחיר היא ההצעה שתזכה במכרז ואיתה ייכרת חוזה פורמלי. כאשר מפרסמים מכרז יש לפרסם תנאי סף בהם יש לעמוד על מנת להתמודד במכרז. כל הצעה שתוגש ולא תעמוד בתנאי הסף הללו תיפסל. לאחר בחירת ההצעה הזוכה יש לפרסם אותה ולאפשר למפסידים לעיין בה ולראות מדוע זכתה, או להגיש ערעור במידה שהזכייה לא סבירה.
איתור מכרז- מדוע עסקים לא ניגשים למכרזים?
כל יום מתפרסמים מכרזים בארץ, אך כפי שציינו קודם, עסקים רבים בישראל לא ניגשים למכרזים. זכייה במכרז יכולה להוביל עסק להצלחה רבה אז מדוע עסקים לא ניגשים למכרזים? ובכן יש לכך מספר סיבות. אחת הסיבות המרכזיות היא שרבים מהעסקים הללו בכלל לא יודעים שיש מכרזים ולא יודעים כיצד לאתר מכרזים. מלבד לכך, עסקים רבים לא מודעים לעולם המכרזים ולהזדמנויות הטמונות בו. כמו כן, יש עסקים רבים שבטוחים שהמכרזים תפורים ושהמכרז שיזכה הוא מקורב או קרוב לעורך המכרז בדרך כזו או אחרת ולכן מעדיפים לא להשקיע בכך זמן ומאמץ. למרות זאת, ההמלצה שלנו היא לאתר מכרזים ולהגיש מועמדות. כאשר אתם זוכים במכרז ואתם מתקשרים עם גוף ציבורי כלשהו, אתם יכולים לקבל הזדמנות עסקית גדולה במיוחד וכך להגדיל את מעגל הלקוחות שלכם ואף את הרווחים של העסק. למעשה, עצם ההתקשרות עם גוף ציבורי מעידה על העסק כאיכותי ומובילה לקוחות פוטנציאליים רבים להכיר ביכולות וביציבות של העסק.
על מנת להתקשר עם גוף ציבורי ולהגיש מועמדות למכרז יש קודם כל לאתר מכרזים ובנוסף לכך להכיר את החוק, להכיר את הזכויות ואת הכללים ולהיערך להגשת המועמדות בצורה הטובה ביותר.
איתור מכרז- כיצד?
כפי שציינו, בכל יום מתפרסמים מכרזים על ידי גופים ציבוריים בארץ. הגופים הציבוריים שמפרסמים מכרזים הם גופים כמו משרדים ממשלתיים, קופות חולים, חברת החשמל, המשטרה, תאגידים, חברות ממשלתיות ועוד רבים. מכרזים אלה מפרסמים מכרזים ציבוריים, כלומר מכרזים שמתפרסמים באופן ציבורי ופונים לכלל הציבור הרלוונטי לאותה התקשרות. המכרזים הללו מפורסמים על ידי אמצעי התקשורת לרבות העיתונות ובאינטרנט. באינטרנט המכרזים יופיעו באתרי האינטרנט של הגופים עצמם, באתר של החברה למשק וכלכלה ועוד. בנוסף לכך, קיימות חברות שמאתרות מכרזים ומסווגות אותם בהתאם לתחום העניין שתבחרו. חברות אלה מקבלות את רשימת המכרזים ואת העדכונים השונים והחדשות על המכרזים השונים וחוסכות לכם עיסוק יומיומי בחיפוש המכרזים ובהתעדכנות בהם.
איתור מכרז- היכן נמצא מכרזים?
כפי שציינו, מכרזים של גופים ציבוריים הם מכרזים שמתפרסמים לכלל הציבור באמצעי התקשורת השונים. אז היכן נמצא מכרזים?
- הודעות לעיתונות
- באינטרנט באתרים של הגופים הציבוריים שפרסמו את המכרז
- באינטרנט באתר של מנהל הרכש הממשלתי
- באינטרנט באתר של רשות מקומית
- באינטרנט באתר כל החברה למשק וכלכלה
- שירותים דיגיטליים של חברות פרטיות לניטור מכרזים
איתור מכרז- כיצד נגיש הצעה למכרז?
כפי שציינו, רבים מהעסקים לא מגישים מכרזים מאחר שלא בקיאים בחוקים ומרגישים שאין להם סיכוי לזכות במכרז. לכן, ריכזנו לכם מספר טיפים שיעזרו לכם להגיש הצעה איכותית שתגדיל את הסיכוי שלכם לזכות במכרז-
-
כתיבה נכונה
על מנת להגיש הצעה איכותית שתזכה במכרז יש להקפיד על כתיבה נכונה. ההצעה שתגישו היא הרושם הראשוני שתיצרו אצל עורך המכרז ולכן חשוב ליצור רושם ראשוני חיובי. לכן, הקפידו על כתיבה נכונה, השתמשו במונחים ובטרמינולוגיה זהה לנכתב במכרז, שימרו על ההנחיות של המכרז ותנו תשומת לב מלאה לפרטים. כאשר תציגו את הדברים בצורה נכונה ומדויקת אתם עונים על הציפיות של הלקוח ומגדילים את הסיכוי שלכם לזכות במכרז.
-
תוכן
טיפ חשוב נוסף הוא הקפדה על התוכן של ההצעה. כאשר אתם מגישים הצעה למכרז חשוב מאוד להקפיד שכל התכנים הנדרשים מופיעים בהצעה ושלא פספסתם אף פרט. וודאו שכל המסמכים הרלוונטיים צורפו להצעה ושהמסמכים חתומים על ידכם. כמו כן, צרפו פרופיל קצר של מגיש ההצעה ובו ציינו את היכולות ואת היתרונות שלו. מומלץ להגדיל ראש ולהציג ניסיון ויכולות מעבר לנדרש בתנאי הסף של המכרז. כמו כן, מומלץ לצרף המלצות מלקוחות קודמים. חשוב לציין את הפרטים של הממליצים ודרך התקשרות אליהם מאחר שעורך המכרז עלול ליצור איתם קשר על מנת לדבר אודות העסק שלכם.
-
נראות ההגשה
כאשר אתם מגישים הצעה למכרז חשוב מאוד להקפיד על נראות ההגשה. וודאו שההצעה המוגשת אסתטית וברורה ושמי שיקרא בה לא יצטרך להתאמץ על מנת לפענח מה כתוב. מומלץ לכרוך את ההצעה על מנת לשמור על סדר ונוחות בקריאה שלה.
-
דיוק
בהגשת ההצעה חשוב מאוד לשמור על דיוק. חשוב לוודא שכל הפרטים השונים נכונים מאחר שכל פרט שגוי כזה עלול לגרום לכם להפסיד את המכרז. מלאו את ההצעה באופן מדויק וחד וודאו שעברתם על מפרטי השירותים בדקדקנות רבה. מומלץ לבקש מעמית שאתם סומכים עליו לעבור על ההצעה ולוודא שהיא תקינה.
-
הגשה בזמן
אחד מתנאי הסף להגשת הצעות הוא להגיש את ההצעה בזמן. לכן, חשוב מאוד להגיש את ההצעה לפני המועד האחרון מאחר שלאחר מכן עלולה להיפסל. גם איחור של דקה הוא איחור.