מכרזים ציבוריים

מכרזים ציבוריים

מכרזים ציבורייםמכרזים ציבוריים הם מכרזים שנערכים על ידי גופים ציבוריים שונים ומתפרסמים לכל הציבור. כאשר עורכים מכרזים ציבוריים מציבים תנאי סף ורק ההצעות שעומדות בתנאים הללו יכולות לזכות במכרזים. על מכרזים ציבוריים נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו מכרז?

מכרז הוא הליך מאורגן של פניה לקבלת הצעות על בסיס תחרות חופשית. מדובר בפעולה אזרחית מסחרית שמאפשרת לקיים תחרות מאורגנת בין המשתתפים השונים במכרז. מכרז יכול לכלול פניה כללית או פניה לקבוצת מציעים מסוימת. הפניה במכרז היא לצורך ביצוע מיזם מסוים, לאספקת מוצר או שירות מסוים, לרכישת נכס או לקבלת משרה אצל עורך המכרז. התחרות שתתבצע במכרז תתבצע בהתאם לתנאים שנקבעו בו וההצעות שיוגשו צריכות לעמוד בתנאים הללו. בין ההצעות שהתקבלו עורך המכרז יוכל לבחור את ההצעה המתאימה לו ביותר מבחינות שונות כאשר בהן איכות המוצר והעדפה כלכלית. כאשר עורך המכרז יבחר את ההצעה המתאימה לו ביותר הוא יכרות חוזה. החוזה הינו חוזה פורמלי שמושתת על קשר חוזי קיים.  

מה זה אומר?

כמו מכרז רגיל, מכרזים ציבוריים הם מכרזים בהם פונים לקבלת הצעות לצורך ביצוע מיזם מסוים. במכרזים ציבוריים המכרזים מקבלים פרסום ציבורים ולמעשה פונים לכל הציבור הרלוונטי להתקשרות. כך כל מי שמעוניין להגיש הצעה יוכל לעשות זאת. הפרסום של המכרזים הציבוריים יתבצע על ידי אמצעי התקשורת ובאינטרנט. מי שמפרסם מכרזים ציבוריים הם גופים ציבוריים שונים, משרדי ממשלה, תאגידים, חברות ממשלתיות, קופות חולים ועוד. גופים אלה מחויבים בפרסום מכרזים ציבוריים לפני כריתת חוזה. המכרזים שיפרסמו צריכים לכלול תנאי סף וההצעה שתזכה במכרז חייבת לעמוד בתנאי הסף שנקבעו. כל הצעה שלא תעמוד בתנאים תיפסל. יש לקחת בחשבון שבמכרזים ציבוריים חלה חובה לפרסם את ההצעה הזוכה. כך המפסידים יוכלו לעיין בהצעה ולראות מדוע זכתה.

 

מה היתרונות?

כפי שהסברנו, מכרזים ציבוריים הם מכרזים שמתפרסמים לכלל הציבור. מכרזים ציבוריים כוללים מספר יתרונות בולטים- 

  • יעילות כלכלית- היתרון הראשון שמספקים מכרזים ציבוריים הוא יעילות כלכלית. כאשר עורכים מכרז, מקבלים הצעות שכוללות גם את הצעת המחיר של המציע. כך הפונה יוכל לקחת בחשבון שיקול כלכלי ולבחור בהצעה שמתאימה לו ביותר גם מבחינה כלכלית. 
  • הזדמנויות שוות- יתרון נוסף שמספקים מכרזים ציבוריים הוא הענקת הזדמנויות שוות לכל מגישי ההצעות. במכרזים ציבוריים פונים לכלל הציבור ומאפשרים לכל מציע פוטנציאלי להגיש הצעה רלוונטית למכרז. כך מספקים שוויון בין המציעים ונותנים לכולם הזדמנות שווה. במידה שנותנים במכרז יתרון לא הוגן יהיה מדובר במכרז פסול. 
  • מניעת העסקת קרובים- עוד יתרון חשוב שמספקים מכרזים ציבוריים הוא האפשרות למנוע העסקת קרובים. פעמים רבות אנחנו שומעים על העסקת קרובים או מקורבים ולעתים המעסיק מכיר רק את הקרובים. לכן, כאשר עורכים מכרז ניתן לפנות למכוון מציעים שונים וכך לשמור על טוהר המידות, למנוע העסקת קרובים ולצמצם מקרי שחיתות. 

 

השלבים בהליך

הליך המכרז הוא הליך מאורגן שכולל מספר שלבים שונים- 

  • פרסום המכרז

השלב הראשון הוא פרסום של המכרז. הפרסום מתבצע באמצעי התקשורת ובאינטרנט. בפרסום המכרז יתפרסמו הדרישות והבקשות הרלוונטיות לעורך המכרז. הפרסום למעשה יאפשר לכל המעוניינים הגיש הצעות פוטנציאליות מתאימות. 

  • סיור ספקים/ מציעים

לאחר פרסום המכרז נעבור לשלב השני שהוא סיור של הספקים או המציעים הפוטנציאליים של המכרז. 

  • שאלות ותשובות

לאחר מכן נעבור לשלב השלישי בו יהיה ניתן לשאול שאלות ולקבל תשובות על המכרז. 

  • הגשת הצעות

השלב הרביעי הוא השלב בו מגישים הצעות בהתאם לדרישות המכרז שהתפרסם. בשלב זה יוגשו הצעות שונות ממגוון מציעים פוטנציאליים שמעוניינים להתקשר עם עורך המכרז לקראת כריתת חוזה. כל מי שמגיע הצעות צריך לעשות זאת בצורה מדויקת תוך הקפדה על ההנחיות השונות. 

  • פרסום ההצעה הזוכה

השלב החמישי והאחרון בהליך המכרז הוא פרסום ההצעה הזוכה. במכרזים ציבוריים, לאחר שהתקבלו כל ההצעות ונבחרה הצעה זוכה יש לפרסם אותה. על ידי פרסום ההצעה הזוכה המפסידים יוכלו לעיין בהצעה ולראות מדוע התקבלה בהתאם לדרישות המכרז. 

טיפים להגשת הצעה

כפי שהבנו עד עתה, מכרזים ציבוריים מתפרסמים באופן ציבורי ופונים לכל הציבור הרלוונטי בתחום להגיש הצעות מתאימות. רק הצעה אחת תזכה. אז איך תגישו הצעה מנצחת? לשם כך יש לעקוב אחר הטיפים הבאים- 

    • הליך תקין- קודם כל חשוב מאוד לשמור על הליך תקין ולאפשר תחרות הוגנת. על מנת לשמור על הליך תקין יש לשמור על מאפיינים אתיים בהגשת ההצעה. דוגמא למאפיין אתי היא לא לתאם הצעות מחיר עם מגישים אחרים. 
    • כתיבה נכונה- בהגשת הצעה יש להקפיד על כתיבה נכונה תוך מתן תשומת לב מלאה לפרטי המכרז. ההצעה היא הדרך בה אתם מציגים את עצמכם מול הלקוח ולכן על מנת ליצור רושם ראשוני חיובי חשוב להתנסח נכון ובאופן מדויק תוך שמירה על ההנחיות. 
    • תוכן- חשוב להקפיד שכל התכנים הנדרשים יופיעו בהצעה שלכם ושצירפתם את כל המסמכים הרלוונטיים להצעה לרבות רישיונות בתוקף. שימו לב שחתמתם על כל המסמכים החשובים. יש לצרף פרופיל קצר אודות מגיש ההצעה ולציין בו את היכולות ואת היתרונות של המגיש. כמו כן חשוב לצרף המלצות ופרטי התקשרות לממליצים.
    • נראות ההגשה- הקפידו להגיש הצעה מסודרת, אסתטית וברורה. ההמלצה היא להגיש הצעה כרוכה כך שיהיה נוח לקרוא אותה. 
    • דיוק- שמרו על דיוק. הקפידו למלא את ההצעה באופן מדויק וחד תוך שמירה על ההנחיות של ההצעה. ההמלצה שלנו היא להיעזר בעמית שיעבור על ההצעה על מנת לוודא שהיא תקינה ושיעזור לכם למצוא טעויות אם יש.
    • עמדו בזמנים- חשוב מאוד להגיש את ההצעה בזמן וללא איחורים. הצעה שתוגש לאחר המועד האחרון לא תתקבל מאחר שמדובר באחד מתנאי הסף של המכרז. 

אז מה היה לנו בכתבה:

Top tenders

top tenders הינו אתר מוביל לפרסום מכרזים ברשת. הזדמנויות עסקיות הן כלי חשוב וקריטי להמשך פעילות העסק, האתר שלנו פותח במיוחד בשביל זה בצורה חדשנית וייחודית בעזרת הכלים המתקדמים ביותר.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
ביטוח נהג צעיר ליום אחד
ניווט בעולם של ביטוח נהג צעיר ליום אחד

לנהגים צעירים, הצורך בביטוח רכב זמני ליממה בלבד יכול להתעורר מסיבות שונות כמו השאלת רכב, נסיעת מבחן ברכב או יציאה לטיול קצר. בעוד שפוליסות ביטוח רכב מסורתיות לא תמיד נותנות מענה לצרכים לטווח קצר, ביטוח נהג צעיר ליום אחד מציע פתרון גמיש ונוח לכיסוי זמני.

לקריאת המאמר »
פלאפון עסק
עשה מהפכה בעסק שלך עם בניית בוטים המדריך האולטימטיבי

בניית בוטים מחוללת מהפכה באופן שבו עסקים מתקשרים עם לקוחות. כלים אלה המופעלים על ידי AI יכולים לייעל תהליכים, לשפר את היעילות ולשפר את חווית הלקוח. על ידי הטמעת בוטים באסטרטגיה העסקית שלך, אתה יכול להישאר לפני המתחרים ולהניע צמיחה.

לקריאת המאמר »