מכרזי רכש הם מכרזים שמתפרסמים על ידי גופים ציבוריים או פרטיים על מנת לרכוש מוצר או שירות מסוים. המכרזים פונים לכל מי שרלוונטי לרכישה על מנת לקבל הצעות מתאימות. מהם מכרזי רכש וכיצד התהליך מתנהל? המאמר הבא הוא בשבילכם.
מכרזי רכש- מה זה?
מכרזי רכש הם הליכים מאורגנים בהם פונים לעסקים מתחומים שונים על מנת לקבל הצעות לצורך רכישת מוצר או שירות מסוים. במכרזי רכש פונים לציבור הרלוונטי לביצוע מיזם מסוים, רכישת נכס, רכישת מוצר או רכישת שירות. על ידי עריכת מכרז מאפשרים לערוך תחרות בין העסקים שמציעים עצמם למכרז. התחרות תתבצע בהתאם לכללים קבועים, מחייבים וידועים מראש לקראת כריתת חוזה עם עורך המכרז. בפרסום המכרז, חשוב לפרסם את הדרישות למכרז ואת תנאי הסף בהם יש לעמוד על מנת להגיש מועמדות למכרז. ההצעות שהוגשו צריכות לעמוד בתנאי המכרז ומתוכן תיבחר ההצעה המתאימה ביותר מבחינת דרישות ומבחינת המחיר שהוצע. עם ההצעה הזוכה ייכרת חוזה פורמלי שמושתת על קשר חוזי קיים.
סוגי מכרזים
קיימים סוגים שונים של מכרזים. ריכזנו לכם את סוגי המכרזים המרכזיים-
- מכרז ציבורי- מכרז ציבורי הוא מכרז שמתפרסם על ידי גופים ציבוריים בהם משרדי ממשלה, תאגידים, חברות ממשלתיות, קופות חולים, חברת החשמל, רכבת ישראל ועוד רבים ומקבל פרסום ציבורי. מכרז ציבורי פונה לכלל הציבור הרלוונטי לאותה התקשרות. בפרסום מכרז ציבורי יש לפרסם את תנאי הסף של המכרז. ההצעות שמתקבלות צריכות לעמוד בתנאים אלה. כל הצעה שלא תעמוד בתנאי הסף תיפסל. לאחר בחירת ההצעה הזוכה יש לפרסם אותה ולאפשר למפסידים לעיין בה על מנת לראות מדוע זכתה ולהגיש ערעור במקרה הצורך.
- מכרז פרטי- מכרז פרטי הוא מכרז שמתפרסם על ידי גופים פרטיים ומתפרסם רק לעסקים שבוחר הגוף. כלומר, הגוף שעורך את המכרז לא מחויב לפרסם אותו באופן ציבורי. במכרז פרטי עורך המכרז יוכל לבחור את ההצעה הזוכה גם אם אינה עומדת בתנאי הסף שהוגדרו למכרז. בנוסף לכך, הגוף הפרטי יוכל לשנות את התנאים בכל שלב במכרז. לאחר בחירת ההצעה הזוכה, הגוף הפרטי לא יהיה מחויב לפרסם אותה.
- מכרז זוטא- מכרז זוטא הוא מכרז שניתן לרשויות מקומיות. במכרז זוטא הרשויות יכולות להתקשר עם נותני שירות בלי לקיים מכרז פומבי. וועדת המכרזים תנהל רשימת ספקים וקבלנים שרשאים להשתתף במכרז ותקבע את אמות המידע לפיהן יפנו אליהם. כל קבלן או ספק שירצו להצטרף לרשימה יוכלו לפנות בבקשה לוועדת המכרזים.
מכרזי רכש- היתרונות של מכרז
בפרסום מכרזי רכש מקבלים מגוון רחב של הצעות רלוונטיות ומתוכן ניתן לבחור את ההצעה המתאימה ביותר. מה היתרונות של ביצוע מכרזי רכש?
- יעילות כלכלית- כאשר עורכים מכרזי רכש ניתן להשיג יעילות כלכלית. הסיבה לכך היא שכל ההצעות שמוגשות למכרזים כוללות הצעות מחיר. על ידי כך, עורך המכרז יוכל לבחור את ההצעה המתאימה לו ביותר מבחינת המחיר שהוגש.
- הזדמנות שווה- כאשר עורכים מכרזי רכש, מאפשרים לכל מציע פוטנציאלי בתחום הרלוונטי להגיש הצעות למכרז. במידה שלאחת ההצעות מוענק יתרון לא הוגן יהיה מדובר במכרז פסול. כך מאפשרים שוויון בין על המציעים ונותנים לכולם הזדמנות שווה.
- מניעת העסקת קרובים- עריכת מכרזי רכש מאפשרת לפנות למגוון רחב של מציעים פוטנציאליים שונים. על ידי כך ניתן לשמור על טוהר המידות, לצמצם מקרי שחיתויות אפשריים ולמנוע או לצמצם העסקת קרובים או מקורבים.
מכרזי רכש- מהו מכרז מקוון?
מכרז מקוון הוא מכרז רכש שמתנהל בשיטה חדשה שניתנת לשימוש ברכש מוצרים ושירותים ואף לצורכי מכירות. שיטה זו פועלת כתחרות בין ספקים שהוגדרו מראש עבור שירות או מוצר מסוים. התחרות תתבצע על המחיר הזול ביותר או על שילוב בין מוצר איכותי למחיר זול. המכרז יתנהל אונליין במערכת מכרזים מקוונת. כל ספק שמגיש הצעה למכרז יוכל לצפות בהצעות של הספקים המתחרים ולראות את מיקומו בהתאם. בעקבות כך, כל ספק יוכל להוריד מחירים על מנת להיות הזול ביותר. המכרז המקוון יסתיים ברגע שספק יציע מחיר ואף ספק לא יציע מחיר נמוך יותר. כך ניתן להגיע למחירי שוק ולחסוך עלויות באופן משמעותי.
מכרזי רכש- שלבי המכרז
כאשר עורכים מכרזי רכש, יש מספר שלבים מרכזיים עד לבחירת ההצעה הזוכה-
- פרסום המכרז
השלב הראשון הוא פרסום של המכרז. במידה שמדובר במכרז ציבורי המכרז יתפרסם בעיתונות ובאינטרנט במגוון פלטפורמות שונות. כאשר מפרסמים מכרז יש לפרסם את הדרישות ואת תנאי הסף של המכרז, את פרטי ההתקשרות ומה כולל החוזה.
- סיור ספקים/ מציעים
השלב השני הוא סיור ספקים/ מציעים. הסיור יתבצע על ידי עורך המכרז. ישנם מקרים בהם סיור הספקים הוא חובה וישנם מקרים בהם הסיור יהיה רשות.
- שאלות ותשובות
השלב השלישי הוא שלב שאלות ותשובות. בשלב זה כל מי שמעוניין לגשת למכרז יוכל לברר סוגיות שלא ברורות לו לחלוטין ואף להעיר על נקודות כשל שזיהה, במידה שקיימות. הקפידו לקרוא את כל השאלות ואת כל התשובות לעומק מאחר שיכולות לגרום לכם לקחת בחשבון דברים שלא שמתם לב אליהם עד עתה.
- הגשת הצעות
השלב הרביעי הוא הגשת ההצעות למכרז. על מנת להגיש הצעות איכותיות ומדויקות חשוב מאוד לעקוב אחר ההנחיות של המכרז. הקפידו על התוכן שאתם מגישים ושימו לב שצירפתם את כל המסמכים הרלוונטיים למכרז לרבות רישיונות בתוקף. חשוב מאוד להגיש את ההצעה בזמן. במידה שהמועד האחרון עבר ההצעה תיפסל. לכן קחו זאת בחשבון.
- פרסום ההצעה הזוכה
השלב החמישי הוא פרסום ההצעה הזוכה. לאחר שכל ההצעות השונות התקבלו, עורך המכרז יפתח את המסמכים על מנת לבחור בהצעה המתאימה לו ביותר. לאחר מכן, עורך המכרז יפרסם את ההצעה הזוכה באופן פומבי על מנת לאפשר למפסידים לעיין בה וללמוד מדוע היא זכתה.